Om föreningen

På charmiga Chapmansgatan 5 på Kungsholmen ligger Bostadsrättsföreningen Pontonjären 5

En tvärgata till fina Norr Mälarstrand ligger Chapmansgatan 5. Fastigheten uppfördes under åren  1930-32 efter ritning av arkitekterna Bocander & Cronvall. Byggmästare var G.A. Svensson med W. Petterson som byggherre. Fastigheten består av ett flerbostadshus i sex våningar med en affärsdel i bottenvåningen.

Brf Pontonjären förvärvade fastigheten 2000. Entré och trapphus restaurerades till ursprungligt skick 2005. Vindslägenheter byggdes 2006. Föreningen upplåter 31 lägenheter med bostadsrätt samt 1 lägenhet och 3 lokaler

Två gånger om året har föreningen uppskattade Gemensamhetsdagar, där man tillsammans jobbar med den invända och utvändiga miljön. Arbetsdagen avslutas med samkväm över lite mat och dryck.